Lapset puheeksi

Tukea vanhemmuuteen vakavan sairauden kohdatessa

Kun äiti tai isä sairastuu, koko perheen elämä muuttuu. Vanhempi taistelee sairauden kanssa ja yrittää sopeutua sen tuomiin muutoksiin. Siinä tilanteessa voi mieleen nousta kysymys, kuinka lapset pärjäävät kaiken tämän keskellä ja miten he ymmärtävät äidin tai isän sairastumisen. Lapsilla onkin usein kysymyksiä sairaudesta.

Lasten käytös voi myös muuttua, sillä heidän arkensa on muuttunut. On tutkittu, että iso osa lapsista selviää hyvin perheiden elämäntilanteen muutoksista. Suojaavat tekijät kannattelevat lapsia elämässä.  Voimme yhdessä pohtia, mitkä tekijät suojaavat lapsiasi ja tukea lastesi kehitystä.

Keskustelu on täysin vapaaehtoista. Keskustelussa pohdimme yhdessä lastesi vahvuuksia ja haavoittuvuuksia. Vahvuus tarkoittaa sitä, että lasten arki sujuu tavallisesti, vaikka elämässä onkin vaikeuksia. Haavoittuvuus tarkoittaa asiaa lasten elämässä, joka aiheuttaa vanhemmassa huolta tällä hetkellä. Jos haavoittuvalle asialle ei tehdä mitään, siitä voi tulla ongelmia.

Keskustelun tavoitteena on, että molemmille on tieto siitä, että lapset pärjäävät vaikeuksista huolimatta ja vanhempi tietää, miten haasteiden kanssa pärjätään. Parhaimmassa tapauksessa perheelle syntyy keskustelun pohjalta tunne siitä, että ”vaikka meillä on nyt tällainen haastava tilanne, me pärjäämme sen kanssa”. LP-menetelmä ei ole terapiaa, vaan tasa-arvoinen, jaettu asiantuntijuus lapsen pärjäämisestä ja sitä tukevista tekijöistä.

Ota lapset puheeksi ja varaa aika keskusteluun!

Satakunnan neuroyhdistyksen koulutetut Lapset puheeksi -keskustelijat:
Krista Lukka 040 839 5703 ja Eija Rinne 041 436 3127